søndag den 26. september 2010

Rustik kartoffelmos med gulerødder, tomatsauce og bacon

Aftensmaden stod på ryd ud i køleskabet. Jeg gør mig umage for at bruge det jeg har, og jeg vil helst undgå at smide noget ud. Sådan er det jo når man er på SU.

Kartofler og gulerødder

Den færdige mos

Peberfrugt og hvidløg - Første trin i tomatsaucen
Rustik er sådan et fantastisk begreb. Egentlig er det jo bare en undskyldning for ikke at skrælle kartoflerne, men det lyder fancy og så er det både sundere og nemmere - bliver det bedre? Det tror jeg ikke.

Der er mad til to personer her (hvis man laver lidt mere bacon) og det var meningen jeg ville have brugt resten til madpakke i morgen, men det blev der altså ikke noget af. Jeg kan åbenbart sagtens spise for to i øjeblikket.
  • 3 store gulerødder
  • 5 mellemstore kartofler
  • 1 spsk becel minarine (eller smør hvis man er til det)
  • Et skvæt mælk
  • 6 skiver bacon (skåret i tern)
  • 1 snackpeber
  • 2 fed hvidløg
  • 1 dåse flået tomat
  • 1 skvæt hvidvinseddike (jeg brugte estragoneddike i dag)
  • 2 tsk sød
Gulerødderne skal lige have lov at koge 10 minutter længere end kartoflerne, hvis de skal være til at mose. Derfor røg de i gryden først. Når gulerødderne er møre, hældes kartoflerne i gryden og der spædes til med lidt mere vand, så det hele er dækket. Ingen salt, når det er til mos. Det hele får lov at koge ca. 20 minutter mere.
Imens kartofler og gulerødder koger, snittes snackpeberen i små stykker og hvidløget hakkes. Bacon steges på panden og afdryppes på et stykke køkkenrulle. Peberfrugt og hvidløg steges i baconfedtet til de er møre. Der hældes et godt skvæt hvidvinseddike over og når det er kogt af, tilsættes en dåse flået tomat. Det hele skal så bare stå og simre til det meste af væsken er væk.

Vandet hældes fra kartofler og gulerødder og der smides en klat becel i, som får lov at smelte. Jeg bruger min elpisker til at mose grøntsagerne, men man kan selvfølgelig også bruge en gaffel eller sådan en smart kartoffelmoserdims.
Mens jeg pisker tilsætter jeg mælk, til konsistensen passer. Det svarer nok til omkring et par deciliter. Til sidst smages til med salt.


Det er første gang jeg med succes har brugt gulerødder i min kartoffelmos, og jeg er meget positiv. Det giver en speciel sødme, som jeg synes er rigtig lækker, og som bonus giver det førre kalorier. Win-win!

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...