mandag den 27. september 2010

Midnatsskovbærtærte

Min døgnrytme har været lidt forstyrret i weekenden, så jeg havde meget svært ved at falde i søvn i nat. Jeg endte med at stå op og bage mig en lille enkeltmandstærte. Mums. Jeg plejer normalt at lave tærte med smuldredej, men i dag besluttede jeg mig for at lave en "rigtig" tærte med låg. Det gav dog et lille problem under bagningen, da bærrene kogte og skuppede låget opad. Næste gang må jeg ridse lidt grundigere i låget, så luften kan komme ud.
Da tærten skulle ud af ovnen væltede den, så der blev spildt lidt af det gode jordbærsnask. Det smagte heldigvis også udemærket udenfor tærten ^_^.


Fyldet:
  • En håndfuld frosne jordbær
  • 1 spsk blåbærmarmelade (min mormors hjemmelavede i dette tilfælde)
  • 1 tsk sødemiddel
  • 1 spsk mel
Bunden:
  • 50 g becel (minarine)
  • 60 g mel
  • 1 tsk sød
  • 1 knsp salt
Ingrediensernetil bunden æltes sammen og en fjerdedel tages fra til log. Resten trykkes ud i en lille tærteform og forbages i en 200 grader varm ovn ca. 10 minutter.

Væden hældes fra de frosne jordbær (jeg hælder det på flaske, så har jeg jordbærsaft). Jordbær blandes med resten af ingredienserne, konsistensen skal være som grød.

Fyldet hældes i den bagte tærtebund og der lægges låg over. Husk at ridse i låget, så overskydende luft kan komme ud.

Bages ved 200 grader ca. 10 minutter, til låget er lysebrunt.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...