fredag den 17. september 2010

La minuta del noche

Mit blå hold kommer til Singstar og mexican food i aften. Så må der jo forberedes lækker mad. Ja, jeg må indrømme at mit spanske er lidt semi. Det er efterhånden 5-6 år siden jeg afsluttede spansk i gymnasiet, men hurra for Ordbogen.dk (og Unis ubegrænsede adgang) og Altavistas oversætter, Babelfish. Det bliver i hvert tilfælde til en lækker menu i aften.



Isen lavede jeg i går aftes, og det var nærmest fysisk umuligt ikke at slikke skålen bagefter. Opskriften er fra Nigella Express, men flormelis er skiftet ud med rørsukker, mest pga. glemsomhed under indkøbene, men resultatet kan kun blive godt. Er spændt på konsistensen, når jeg tager den ud af fryseren i aften.



Nachos
  • 2 poser tortillachips (neutrale)
  • 200 g rød cheddar (lad være med at købe den færdigrevne, det bliver 100 gange bedre hvis du river den selv. Faktas er udemærket)
  • 200 g revet mozzarella
  • Evt. jalepeños
Riv cheddaren og bland cheddar og mozzarella i en skål. Spred et lag chips i bunden af dit ovnfaste fad og drys med ost - rigelig ost!. Derefter lægges et nyt lag. Fuldstændig som lasagne. Man kan også bare blande det hele sammen i én pærevælling, men min erfaring siger mig at osten bliver fordelt bedst på denne måde. Hvis du vil have skruet op for spicyness, så smides der en håndfuld syltede jalapeños i hvert lag. Det gjorde jeg ikke i dag, da jeg ikke ved hvor stærk mad mit hold blå er til. I stedet smed jeg en god bunke ovenpå, så er det lige til at vælge til eller fra.



Som tilbehør skal der selvfølgelig være creme fraiche, salsa og guacamole. Er ikke den store salsaspiser selv, så den blev købt færdig. Må eksperimentere med at lave det selv en dag. Det kan jo kun være bedre... Hmmm...

Guacamole

Når jeg laver guacamole er og bliver det på gefühlen.
  • Masser af avocado (hvis vi er to personer plejer jeg at bruge 3 og vi spiser op)
  • Hvidløg - igen masser hvis det står til mig. Men det er selvfølgelig smag og behag
  • Sød Chilisauce
  • Fromage frais eller cremefraiche (plejer jeg kun at bruge hvis jeg skal strække portionen, hvilket jeg er nødt til når der kommer mange mennesker, eller hvis jeg er kommet til at lave den for stærk)
  • Salt, peber og enten lime eller citronsaft
Avocadoerne flækkes, stenen pilles ud og indholdet skrabes ud med en ske. Det er SÅ vigtigt at avocadoerne er modne. Hvis de ikke er helt okay kan man blende dem i en foodprocessor, men hvis de er helt hårde er der altså ikke noget at gøre.
Hvidløgene pilles og hakkes (eller presses) og kommes i. Jeg plejer at bruge et stort fed pr. avocado, måske mere. Den må gerne smage meget af hvidløg. Så hældes et godt skvæt chilisauce i (det gør den mere spicy, men tager lidt af hvidløgssmagen). Hvis du ikke har sød chili, så kan chilipulver, frisk chili eller lignende sagtens bruges, men så ville jeg tilsætte en smule sukker eller sødemiddel.
Til sidst smages til med salt, peber og en smule citron- eller limesaft. Dette er især vigtigt hvis du ikke serverer den med det samme.
Tortillas med hjemmelavet tacomix

Igen er jeg ikke i stand til at give præcise afvejninger af krydderierne, da det er så meget en smagssag og jeg smager til undervejs. Jeg prøver dog alligevel:

Tacomix til 800 g kød
4 spsk paprika
2 spsk spidskommen
1 spsk chilipulver
1 tsk karry
½ tsk cayennepeber 
1 tsk salt
Friskkværnet peber med rund hånd 

Den hjemmelavede tacomix bruges på samme måde, som den man køber færdig.
  • 800 g hakket oksekød (man kan bruge al slags kød, kylling er en anden favorit)
  • 1 portion hjemmelavet tacomix
  • Sød chilisauce
  • Heinz tomatketchup
  • 1 bakke tomater
  • 3 peberfrugter (jeg køber altid enten gule eller orange for farvens skyld)
  • 1 agurk
  • 1 hoved iceberg
Kødet brunes på panden. Herefter tilsættes krydderierne og brændes grundigt af (selvfølgelig i overført betydning, der skal ikke ild i maden). Så hældes et stort glas vand over og der skrues ned. Nu skal kødet bare stå og simre til vandet er væk. Undervejs smagte jeg til med ketchup og sød chilisauce.



Alle grøntsager undtagen salaten skæres i små tern og blandes sammen i en skål. Salaten snittes.

Andet tilbehør: Revet mozzarella, resten af guacamolen, mayonnaise, Sauce Heinz og hvad man nu ellers kunne have lyst til.

Margarita Is
  • 3/4 l piskefløde
  • 200 g rørsukker
  • 1 dl limesaft
  • 1 lime i skiver
  • Reven skal fra 3 lime
  • 3 spsk tequila
  • 5 spsk cointreau
Pisk limesaft, skal fra den ene lime, rørsukker og spiritus sammen. Hæld piskefløden i under piskningen og pisk til det bliver til blødt skum. Herefter smides isen i fryseren. Nemmere bliver det ikke. Der blev ca. 2 liter is.
Anret isen og pynt med limeskiver og resten af skallen.










Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...