tirsdag den 2. november 2010

Chocolate Fudge Cake efter eksamen

Chocolate Fudge Cake fra "Mad med Nigella"

Så er jeg tilbage fra en lille pause fra blogningen. Den sidste uges tid har stået på læseferie hjemme hos Loke. Om dagen har jeg læst flittigt, mens Loke har været i skole. Det er så dejligt for ham at han er startet, han har en helt ny energi og et fedt drive, som jeg aldrig har set før. Det er helt fantastisk at opleve. Han oplever også succes med skolen, hvilket er nyt for ham.
Nu er jeg så færdig med den eksamen jeg har læst til, og jeg har en god mavefornemmelse. Nu er det bare at vente på resultatet, og så er der eksamen i førstehjælp på torsdag.
Slankeprojektet er dog kommet noget til kort, mens jeg har været i Nivå. Den har stået på god mad, og lidt for meget dessert.
Jeg vil starte med at dele denne fantastiske chokoladekage. Opskriften er fra ”Mad med Nigella” – en af min svigermors (det kan jeg vel godt tillade mig at kalde Lokes mor, tænker jeg) kogebøger, som jeg er meget jaloux over, da den ikke er til at få mere og jeg vil rigtig gerne have fingre i den!
Nå, men der blev byttet lidt ud i opskriften, da jeg opdagede at halvdelen af det jeg troede var hvedemel, var groft rugmel. Resultatet blev dog rigtig godt alligevel, men jeg tænker at den havde hævet mere endnu og måske havde været lidt mere fugtig, hvis den havde været bagt med rent hvedemel. Så tog jeg mig den frihed at fordoble opskriften, som ellers er til 10 personer (eller én med sjælekvaler), da jeg skulle bruge rester, for at lave romkugler. Jeg skriver opskriften som jeg lavede den.


Chokolade Fudge Kage

2 store kager
  • 400 g hvedemel
  • 400 g groft rugmel
  • 100 g kakao
  • 5 tsk bagepulver (med top)
  • 400 g sukker
  • 200 g rørsukker
  • 5 tsk bagepulver
  • 2 tsk natron
  • 6 æg
  • 3 dl crème fraishe 9 %
  • 6 tsk vaniliesukker
  • 350 g smeltet smør
  • 2,5 dl  majsolie


Smørcreme til en kage

  • 175 g mørk chokolade
  • 250 g blødt smør
  • 275 g flormelis


Kagen:
Bland alle de tørre ingredienser i en skål. Pisk æg, creme fraishe og vanilie sammen. Pisk smeltet smør og olie sammen med en håndmixer (eller røremaskine eller i hånden). Pisk de tørre ingredienser i blandingen. Pisk til sidst æggeblandingen i .
Hæld massen i to store springforme og bag kagerne ca. 50 min. ved 180 grader, til en kniv kommer ren ud.
Køl kagerne af og tag dem ud af formene.


De tørre ingredienser blandes

Æggeblandingen
Smeltet smør og olie
Kagedej klar til bagning
Smørcreme:
Smelt chokoladen over vandbad. Pisk smørret luftigt. Sigt flormelissen og pisk den i smørret. Vend den smeltede chokolade i smørcremen  og rør til cremen er glat og lækker

Flæk chokoladekagerne og smør creme imellem de to bunde. Læg bundende sammen og smør creme udenpå kagen.
En færdigbagt kage

Sigtning af flormelis til smørcreme 
Bare et lille stykke?

Jeg lavede kun creme til den ene kage, da den anden skulle bruges til romkugler. Jeg vil dog foreslå at man laver en dobbelt portion smørcreme, da jeg synes det var svært at få den til at række.
I opskriften bages hvert lag i en separat form, hvilket er super smart, men desværre havde jeg ikke forme nok, da jeg valgt at lave dobbelt portion.
I dag kiggede jeg på Nigellas Lawsons hjemmeside, og der står den originale opskrift (altså ikke oversættelsen), og der er en detalje, som ikke er kommet med i den danske udgave, og det er at der skal piskes 6 dl isvand sammen med olie og smør, før de tørre ingredienser tilsættes. Jeg tror det vil give kagen en mere fugtig struktur.  

Med denne kage, vil jeg sende en tanke til Birthe aka Newyorkerbyheart. Hun har haft en hård tid på det sidste, og denne kage er netop beregnet til hårde tider. Vi havde så meget i overskud, at jeg ville ønske jeg kunne have sendt den hjem til dig Birthe, så du kunne have haft den til trøst. Jeg læste om de ubehagelige oplevelser, imens jeg gik og hyggede med at bage, så den her kage er altså dedikeret til dig. 

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

Kære Danser i regnen!
TUSINDE TAK for de smukke og varmende ord - hvor gør det mig dog glad! Selvom der er noget negativt ved at være en del af blogland, så er der altså også bare helt vildt meget kærlighed, støtte og opbakning. Jeg glæder mig meget til at møde dig til marts :-)

Ang. bogen så prøv at søge inde på antikvariat.net's side, du kan også lave bogønsker, så hvis nogen får bogen, så får du en mail. Jeg har tit været heldig derinde.....

Kagen ser super lækker ud, MUMS!

Mange hilsner
Birthe

Danser I Regnen sagde ...

Wow tak for tippet, kendte ikke siden. De havde den ikke, men har straks sendt et ønske :) Dejligt med lidt bonusinfo!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...