mandag den 22. november 2010

Filmanmeldelse - Harry Potter and the Deathly Hallows

For at der ikke skal være tvivl, vil jeg lige starte med at nævne at jeg er stor Harry Potter fan. Det skal forstås sådan at jeg elsker bøgerne, og har læst dem alle flere gange (den sidste kun 2 - en gang da den udkom på engelsk, og en gang på dansk). Jeg synes de er fantastiske og jeg er fascineret over hvor dygtigt Rowling har skruet historien sammen, og jeg elsker måden små hints, der bliver luftet allerede i de første bøger - ting, som man ikke engang havde hæftet sig særligt ved - bliver rundet af og får en forklaring i løbet af historien.
Detaljerigdommen og historiens finurligheder synes jeg slet ikke kommer ordentligt til udtryk i filmene. Især de første film var jeg meget skuffede over. Jeg synes dog filmene er blevet bedre og bedre. Jeg tror det er en kombination af at min evne til at sætte mig ud over bøgernes univers er blevet bedre og at filmene faktisk også er blevet bedre.
Efter min mening er denne film den bedste Harry Potter-film til dato. Helt uden sammenligning vel at mærke. Det skal dog siges, at da man har valgt at dele den sidste bog op i to film, kan man godt sidde lidt og mangle en afslutning. Det var svært at forlade biografen og acceptere at filmen var slut. Jeg var tæt på at tage direkte hjem og læse "resten" af bogen, fordi jeg gerne ville have det hele med.
Filmen er væsentlig mere dyster og sørgelig end de tidligere. Voldemort er kommet ud i det åbne, og tilstandende kan nemt sammenlignes med 2. verdenskrigs nazityskland. Der er også tydelige paralleler - der er uden tvivl spillet på lighederne.

SPOLIER ALERT

Jeg har tidligere nævnt at jeg er mega emotionel i øjeblikket. Torsdagens filmoplevelse slog det lige fast med syvtommers søm. Vi var ikke mere end 5 minutter inde i filmen, da mine øjne løb i vand. Hermiones afsked med sin familie, hvor hun sletter alle minder om hende i sine forældres hoveder og sender dem til Australien for at beskytte dem, rørte mig bare helt vildt. Til gengæld savnede jeg Harrys afsked med familien Dursley - især det øjeblik hvor Dudley takker ham for at have reddet hans liv. Omvendt kan jeg godt se hvorfor det er taget ud - når man nu skal korte ned.
Trekantsdramaet mellem Harry, Ron og Hermione er virkelig godt skildret og "slutningen" med flugten fra familien Malfoys palæ er også godt lavet. Jeg sad godt nok med våde øjne til sidst, da Harry begraver Dobby. Det var tydeligt at jeg ikke var den eneste.

Jeg kunne ikke give et par af de andre ret i at denne her film fulgte bøgerne. Det gør den altså ikke 100 % - det skal man ikke forvente. Men det var virkelig en god film. Det er den første Harry Potter-film jeg gerne vil have på DVD (eller Blu-Ray) og jeg ville virkelig gerne se en Extended Edition, ligesom der er lavet med Ringenes Herre. Det ville være genialt.

Jeg kan kun sige én ting - Se den!