fredag den 5. november 2010

Halloween for fuld udblæsning



Lidt forsinket halloween. Jeg har ikke alle opskrifter med i denne omgang, men de skal nok komme hen ad vejen og i god tid til næste halloween.

Hjemme hos mine forældre bliver der hvert år holdt halloween for fuld udblæsning. Det startede for nogle år siden, fordi genboens mand er amerikaner. Derfor gjorde de meget ud af halloween – pyntede voldsomt op, og skræmte børnene, når de kom og ringede på.
Nu er det sådan at min mor dels er lidt konkurrencemindet og dels elsker hun at pynte op – Ja det er dejligt med en pædagogmor J.
Gadelamperne i rækkehusstrædet blev dækket af med sorte skraldesække, så der ikke var andre lys end vores græskar og lanterne og der blev sat en cdafspiller i gang med scary sounds på max volume (tæt på i hvert tilfælde)
Traditionen byder på et ret åbent arrangement, hvor der bydes på græskarsuppe og pølsehorn. Derudover bydes på diverse lækkerier i bedste halloween stil.

20 L Græskarsuppe
  • 2½ hokkaidogræskar
  • 4 løg
  • 4 gulerødder
  • 4 kartofler
  • 4 røde chilier
  • 1 helt hvidløg
  • 1 spsk. Frisk reven ingefær
  • 2 pakker hønsekødsuppe fra Mou (den uden tilsatte grøntsager, hønsebouillon kan bruges i stedet)
  • Vand
  • Sød chilisauce (mængden afhænger af smag, jeg bruger mindst et par deciliter)
  • Salt og peber
  • Lidt olie

Skræl gulerødder og kartofler og skær dem i tern. Skrab kernerne ud af hokkaidoerne med en ske og skær dem i tern. Skallen kan sagtens blive på.
Svits løg, hvidløg, chili og ingefær i lidt olie. Tilsæt gulerødder og kartofler i og svits med. Tilsæt hokkaidoterningerne og hæld vand over så det dækker. Lad grøntsagerne koge mindst en halv time, men de kan sagtens stå længere. Blend grøntsagerne grundigt. Det er nemmest med en stavblender. Tilsæt bouillonen og ca. 4 liter vand. Lad suppen stå og simre en times tid. Du kan sagtens sætte det i gang om morgenen, og lade den stå og simre hele dagen, så skal der bare tilsættes lidt ekstra vand. Før servering mages suppen til med salt, peber og sød chilisauce.

Serveres med bacontern, hakket persille og cremefraiche. 

Græskarsuppe med tilbehør (minus cremefraiche pga. den slanke linje) 


Langtidshævet græskarbrød
  • ½ pakke gær
  • 8 dl vand
  • 1 dl olie
  • 1 tsk. salt
  • ½ hokkaido
  • Ca. 300 g grahamsmel (jeg tager altid på slump)
  • Hvedemel til det passer
  • Nigellafrø og flagesalt til pynt.


Rør gæren ud i vandt. Tilsæt olie og salt. Skrab kernerne ud af hokkaidoen og riv den (jeg lader altid skallen blive på). Tilsæt den revne hokkaido og grahamsmelet. Tilsæt hvedemel til dejen har den rigtige konsistens. Den skal stadig være lidt våd og klistret. Lad dejen hæve natten over i køleskabet.
Skrab dejen over i en bradepande og drys flagesalt udover brødet. Pynt evt. med nigellafrø som vist på billedet. Bag den ved 175 grader varmluft. 

Det færdige brød
Afhuggede fingre
Det er nn dejlig simpel ring at lave. Marcipan formes til fingre og der skæres nogle små ridser, der markerer rynkerne omkring leddene. Som negl bruges en smuttet, flækket mandel. En god tilføjelse er mandelstumper i ”hånd-enden” af fingeren, så man kan se den ”afhuggede knogle”. Som prikken over i’et males fingrene med rød pastafarve. Her er det vigtigt at der bruges pastafarve og ikke almindelig frugtfarve, da pastafarven har en mere geleagtig konsistens og en meget dyb farve. Det ligner simpelthen blod på en prik.
Man er selvfølgelig ikke begrænset til at lave fingre. Som det kan ses på billederne blev udvalget i år udvidet med en underkæbe, en næse og en storetå.


Sofie, min ældste bror Maltes kæreste, og min lillesøster Matilde i fuld sving

Halvvejs færdige fingre

Færdige kropsdele, klar til servering


Velbekomme

Øjne

Romkuglemasse:
  • 1 chokoladekage
  • ½ rouladebund med nødder (alle slags kagerester kan bruges)
  • 1½ pk blødt smør
  • 300 g flormelis
  • 2 flasker romessens
  • 2 spsk jordbærmarmelade


Overtræk:
  • Ca. 400 g marcipan
  • Hvid pastafarve
  • Sort pastafarve
  • Rød pastafarve
  • Grøn, blå og brun pastafarve (man kan nøjes med en eller to, det er til regnbuehinden, så det afhænger bare af hvilken farve øjne man ønsker)
  • Kartoffelmel

Findel kageresterne. Du kan enten bruge håndkraft (det gjorde jeg, og det fungerede fint) eller en foodprocessor. Pisk smør og flormelis sammen til en smørcreme (husk at sigte flormelissen, så undgår du klumper). Ælt kagesmuldr og smørcreme sammen og smag til med romessens (eller rom hvis det er til voksne) og marmelade (andre smagsvarianter kan også bruges). Jeg lavede romkuglerne relativt milde, da der var masser af børn i selskabet, man kan sagtens bruge mere romessens hvis det er til voksne.
Form massen til kugler (jeg brugte en teske til at dosere), der er lidt mindre end et øjenæble, og stil kuglerne i køleskabet en times tid (gerne længere), så de kan stivne lidt.
Tag ca. 50 g marcipan fra til regnbuehinder. Indfarv resten af marcipanen med den hvide pastafarve. Rul den hvide marcipan tyndt ud og overtræk romkuglerne med den. Drys kartoffelmel på bordet og kagerullen når du arbejder med marcipanen, så hænger den ikke fast.
Indfarv resten af marcipanen med den eller de farver du har valgt til øjnene. Rul også disse tyndt ud og stands dem ud med en lille rund udstikker (vi havde ingen udstikkere i den størrelse, så vi brugte et rør, der havde været krymmel i i stedet). Tryk de farvede ringe fast på de hvide kugler.
Mal pupiller på øjnene med sort pastafarve – brug en mellem størrelse pensel. Hvis man vil have det ekstra detaljeret, kan man male regnbuehinden med striber af den pastafarve, der er brugt til at indfarve marcipanen. Fx mørk blå på de lysere blå øjne osv. Så kommer der mere spil i øjnene.
Som en sidste detalje kan man male blodårer i den hvide del af øjet. Det kan enten gøres med en pensel, eller som vi gjorde – med fingermaling, hvor vi duppede fingrene lidt af i papir inden, så farven ikke blev for kraftig.
Jeg vil lige gøre opmærksom på at marcipanmængderne er anslåede, da der blev spist en hel del romkugler, før vi overhovedet nåede så langt, så jeg har reelt ikke brugt nær så meget marcipan, men gættet på hvad der skulle til, hvis der havde været fuld portion. 

Den færdigæltede masse
Massen trillet til kugler og indrullet i hvid marcipan
Regnbuehinden sættes på
Matilde maler pupiller og detaljer
Vi nærmer os det færdige resultat
Klar til servering
Min makeup var også et større projekt. Jeg har for længe siden købt et kostume fra Leg Avenue, men nu bød lejligheden sig så, for et bruge det. Så jeg skulle altså klædes ud som Hjerter Dame aka Din sindsforstyrrede superskurk fra Alice I Eventyrland. Jeg fandt denne tutorial på Youtube og lod mig i høj grad inspirere af den.




Jeg var en tur i Fest og Farver i Lyngby, hvor jeg købte den lille krone, hjertesolbrillerne, ansigtslim, nylonstrømper med spindelvæv (kan desværre ikke ses på billederne) og hvid teatersminke. 







Jeg var godt tilfreds med resultatet, og havde det ubeskriveligt sjovt, mens jeg skræmte livet halvt af flere af de børn der ringede på, ved at åbne døren og hyle "AAAAAAAAAF MED KNOPPEN!".

Maja som ond klovn
Loke som arabisk selvmordsbomber med bombe i turbanen
Gryden fuld af slik til de modige udklædte børn, der tør ringe på
Min far, der hækler spindelvæv
Edderkop i det føromtalte spindelvæv









Fabrikation af marcipanskelet



Skelet på vej op af graven - eller chokoladekagen


Den færdige kage

Muffins, der desværre blev lidt flade, men smagte fantastisk, og til gengæld var nemme at dekorere

Edderkopper og første trin til spindelvæv

Sidste hånd lægges på spindelvævsglasuren

Og her ses de færdige spindelvævsmuffins, og lidt øjne


Dragehalekage fra "Den Magiske Kogebog for Vise Børn og Barnlige Voksne"




4 kommentarer:

Anonym sagde ...

IH, du milde! :-D

Jeg er helt vild med skelettet, der prøvet på at kravle op eller hvad der er den laver....

Mange hilsner
Birthe

Danser I Regnen sagde ...

Hej Birthe. Det er præcis det der er tanken. Det var et stort projekt, men for dælen hvor vi hygger os med det ^_^

Pia sagde ...

Hold da helt op... kom tilfældigtvis forbi og nu er jeg solgt :-)
Med den kreativitet du lægger for dagen, har du mig hængende på dig blog.
:-D Pia

Anonym sagde ...

Hej Danser i regnen!
Man bliver virkelig inspireret af det du laver! vi skal både lave fingre og øjne til halloween, men kan øjnene holde sig 3-4 dage?:-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...