tirsdag den 5. oktober 2010

Årets sidste jordbærkage - Og dog...


Min dejlige Susie har afgivet sin opskrift på jordbærkage. For satan det er godt! I går aftes blev der prøvet kræfter med den, og resultatet var uovertruffent. Bagere... Gå hjem og vug!
Jeg fulgte ikke opskriften helt i forhold til mazarinbunden, hvor marcipanen først skulle have været vendt i til sidst, og til fyldet brugte jeg mindre chokolade end i den oprindelige opskrift.








Mørdej
  • 150 g mel
  • 50 g sukker
  • 100 g blødt smør
  • ½ æg
Mazarinbund
  • 100 g revet marcipan
  • ½ æg
  • 100 g sukker
  • 100 g blødt smør
Fyld
  • 50 g mørk chokolade (jeg brugte en  mørk Guldbare fra Toms)
  • ½ pose kagecreme med vanilie (Dr. Oetker)
  • 2½ dl mælk
  • 2½ dl piskefløde
  • 1 bakke jordbær (250 g er nok, men mere er bedre)
  • 4 spsk ribsgele
Ælt mørdejen sammen og lade den hvile i køleskab, mens du gør mazarinbunden klar.
Pisk ingredienserne til mazarinbunden sammen med en elpisker.
Tryg (eller rul) mørdejen ud i en tærteform og hæld mazarinlaget ovenpå. Jeg brugte to små forme.
Bag bundene ved 200 grader i ca. 20 minutter til de er gyldne
Gør kagecremen klar. Husk at den skal hvile i køleskabet ca. ½ time.
Lad bunden køle og pensl med chokoladen
Når chokoladen er stivnet piskes fløden til skum og røres sammen med kagecremen. Put cremen på bundene og læg jordbær ovenpå.
Smelt ribsgele over vandbad og pensl til sidst kagerne med gelen for at give det sidste touch.

Det er ikke særlig svært, men det tager lidt tid. Kagerne blev rent ud sagt fantastiske. Egentlig bør det nok være årets sidste jordbærkage (for mit vedkommende er det også den første jeg har bagt selv), men hvis jeg finder flere jordbær bliver det nok til endnu en omgang.
Den ene kage kom med i skole og blev spist i pausen under forelæsningen med stor begejstring og en del misundelige blikke.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...