onsdag den 20. oktober 2010

To slags rodfrugtmuffins

Jeg fandt lidt inspiration i en af mine kogebøger, Suverænt Nemt af Sonja Bock og Tina Scheftelowitz.

Jeg havde nogle gulerødder og pastinakker liggende i køleskabet, som skulle bruges, og så fandt jeg en opskrift på rodfrugtmuffins. Jeg pillede lidt ved opskriften, udskiftede piskefløde med skummetmælk og citronskallen med citronolie.
Resultatet var rigtig fint, så jeg besluttede at lave en portion til, denne gang med kakao og lidt sødemiddel.

Jeg skriver opskriften som jeg lavede den

Rodfrugtmuffins fra "Suverænt Nemt" 

  • 3 gulerødder
  • 4 små pastinakker
  • 3 æg
  • 1 håndfuld frisk timian
  • 150 g hvedemel
  • 2 tsk bagepulver
  • 2 tsk citronolie
  • 1 dl skummetmælk
  • Salt og peber
Rodfrugterne rives groft og alle ingredienserne røres sammen i en skål. 
Put fyldet i muffinsforme (fyld dem helt op) og bag ved 200 grader i ca. 25 minutter, til de er gyldne og faste. 




Jeg spiste dem med kyllingelår og en smule rugbrød med feta. De blev super lækre og saftige, men de kunne have haft lidt mere smag. Næste gang smider jeg lidt feta i dejen, det tror jeg vil give et godt twist. 

Rodfrugtmuffins med kakao
  • 3 gulerødder
  • 4 små pastinakker
  • 3 æg
  • 150 g hvedemel
  • 2 tsk bagepulver
  • 1 tsk mandelolie
  • 5 spsk kakao
  • ½ dl skummetmælk
  • 2 spsk sød

Fremgangsmåden er præcis den samme som ved de andre muffins.



De blev super vellykkede, så hvis man er ude efter lidt sødt uden for mange kalorier, så er det her et godt bud. Der er kun omkring 115 kcal pr. muffin. Mums!

4 kommentarer:

Piskeriset sagde ...

Fantastisk idé med at putte kakao i - modigt og spændende :-)

Jeg tror snart, jeg må lave madmuffins igen, og rodfrugtsfyld lyder nu ikke så ringe endda ;-)

Anette sagde ...

Jeg har også kigget lidt på den opskrift på rodfrugtsmuffins i samme kogebog, og de ser altså gode ud.

Danser I Regnen sagde ...

Hej Piskeriset, fedt at høre fra dig. Tanken var ganske simpel: "chokoladesmag kan kun gøre det bedre" hehe. Men næste gang den står på chokolademuffins efter denne opskrift, tror jeg pastinakkerne skal udskiftes med rødbeder - har en ide om at det går bedre med kakaosmagen, men det må tiden vise :)

Danser I Regnen sagde ...

Hej Anette, jeg er bare super glad for den kogebog. Jeg tror faktisk godt jeg tør sige at det var den der startede min udprægede kogebogsmani! Der er nogle super lækre opskrifter i. Jeg kan kun anbefale dig at prøve denne her, men vær opmærksom på at de bliver ret søde, så man får noget tilbehør, krydret kød el. lig. der giver lidt modspil :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...