torsdag den 14. oktober 2010

Pandebrød og bodegaer

I går prøvede jeg kræfter med fænomenet pandebrød. Jeg havde ikke noget gær, ikke noget brød og var for stædig til at handle, når jeg egentlig har et fuldt køleskab (man er vel på su). Jeg googlede forskellige opskrifter på pandebrød, og fandt flere uden  gær, så jeg kastede mig ud i eksperimentet, som endte ganske vellykket hvis jeg selv skal sige det.
Formålet med brødet var en sandwich med et stykke kyllingebryst, der skulle bruges, så jeg stegte kyllingebrystet i karry på panden først, og stegte pandebrødet bagefter, så det tog smag af karryen og den gode olivenolie. Mums.

Dejen på panden

Det færdige pandebrød
Nemt pandebrød uden gær
  • 1 æg
  • ca. 5 spsk mel (med top)
  • ½ tsk bagepulver
  • ½ tsk salt
  • Lidt vand
Ælt alle ingredienser sammen. Det bliver en klistret dej. Skrab dejen ud på panden og steg ca. 3 minutter på hver siden ved middel varme.

Den færdige kyllingesandwich
I går var også International Suit Up Day og der blev i hvert tilfælde suited up blandt de nye medicinstuderende i Odense. For mit vedkommende stod den på dybrød, hellang gallakjole til kursus i akut beredskab. Hvem sagde at man ikke kunne lære førstehjælp i fint tøj? Det var ganske fantastisk at se 3 ungersvende i jakkesæt og slips stabilisere nakken på en "traumepatient" og flytte ham over på et imaginært spineboard. Herefter fik jeg lov at dåne på ganske prinsesseagtig vis, og blev iført en halskrave, som på ingen måde matchede outfittet.

Efter nogle dramatiske timer gik turen hjem til Lea, så vi kunne komme afsted til aftenens bodega-crawl. Pga. de sene førstehjælpstimer, kunne vi først slutte os til selskabet på aftens tredje sted. Vi nåede dog at få besøgt både Skandsen, Andersens Bodega og Lørups Vinstue. Før den stod på onsdagsdruk, var det dog nødvendigt med mad. Valget faldt på Sandwichkiosken, som lå på vejen til Skandsen.
Jeg kan ikke erindre nogensinde at være blevet så skuffet. Jeg kan kun sige en ting - spis der ikke. Priserne svarede til dem du kan få på Sunset Boulevard, men hverken kvalitet eller betjening var noget at juble over. Man kunne ligeså godt have købt en dsb-sandwich. Det havde været billigere og kvaliteten havde ikke været ringere. Øv.

Da jeg ikke har lyst til at slutte med "øv", vil jeg lige fortælle om de fantastiske flødeboller, jeg smagte sammen med Lea i tirsdags, før vi tog i biffen.


Jeg købte dem for lige omkring 30 kr. i Superbrugsen, som en lille værtindegave, og for dælen de var gode! Nu er jeg personligt stor fan af hvid chokolade og flødeboller er også dejligt. What's not to like? Flødebollerne var fra Spangsberg, som fra nu af har min opmærksomhed. Laget af chokolade var dejligt tykt og skummet lækkert. Dog er det ikke den slags man bare kværner en pakke af. Efter den varme kakao var en enkelt af disse flødeboller perfekt, men også rigeligt for mig - og jeg plejer ellers ikke at være den der får for meget af det søde. Men pointen var selvfølgelig at de kun kan anbefales.

Ingen kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...