søndag den 9. januar 2011

Skuffende tunsteak midt i eksamenslæsningen

Der skal godt nok knokles på med eksamenslæsningen. Pensum er gigantisk synes jeg (og ved det bliver sværere på de kommende moduler) og nogle af de ting vi skal vide virker så ligegyldige! Hehe men sådan er det når man vælger et "elitestudie" som medicin. Den største udfordring er at skulle kunne tingene udenad, fordi man ikke har nogen hjælpemidler til rådighed. Hardcore synes jeg.

Aftensmaden stod på tunsteak med stegte peberfrugter og sojamayo.
Jeg har ikke gjort det så meget i tunsteaks før, og jeg må indrømme jeg var ret skuffet. Ved ikke om det var kvaliteten, det er bare sådan en fra frost købt i fakta, men det var godt nok lidt øv. Jeg gjorde mig umage for ikke at stege den for meget, tun skal jo helst være nærmest rå indeni, og jeg ELSKER sushi tun og spiser også sashimi med stor glæde, så var ikke nervøs for det overhovedet, men det fungerede bare slet ikke. Jeg havde ikke engang lyst til at spise den ene steak op jeg havde smidt på tallerkenen (havde stegt to).

Tilbehøret var til gengæld uovertruffent!

Tunsteak med grillede peberfrugter og sojamayo
Stegte peberfrugter (1 person)

  • 2 peberfrugter 
  • 1 knsp salt
  • 1 spsk citronsaft
  • 1 tsk olivenolie
Peberfrugterne skylles og skæres i store tern. Vendes med salt og citronsaft og steges i olivenolie på panden. De fik max varme under omrøring et par minutter hvorefter jeg skruede ned og gav dem 5 minutter mere på mellemste trin. 
Super nemt og virkelig lækkert, det smagte især godt med sojamayoen. Det var en god kombi.

Sojamayo
  • 2 store spsk god mayonnaise (jeg bruger altid Hellmanns light)
  • 2 tsk soja
Ingredienserne røres sammen og er straks klar til servering. Meget simpelt, men rigtig lækkert. Ikke fedtfattigt, men det er det gode fedt, så i begrænsede mængder er det glimrende dip - også når man er på skrump. Ideen kom fra en sushirestaurant, hvor jeg engang fik serveret sojamayo til mine nigiri. Det var rigtig lækkert, så jeg besluttede mig for at prøve selv, og det var ganske simpelt og med fremragende resultat.


Jeg har også været flittig og lavet madpakke til i morgen og helt frem til torsdag!

Marineret skinkekød med haricots verts og tzatziki

Marineret skinkekød i tern (4 portioner)

  • 500 g skinkekød i tern (hurra for tilbud i Fakta)
  • 2 dl soja
  • 1 rød chili
  • 2 spsk hakket ingefær
  • 2 fed hvidløg
Soja, chili, hvidløg og ingefær køres i minihakket (man kan selvfølgelig også bruge kniv, hvidløgspresser osv. men det her er så nemt)

Kødet lægges i marinaden og får lov at trække nogle timer i køleskabet, hvorefter det steges på panden.

Tzatziki
  • 200 g græsk yoghurt (jeg brugte 0,1 % men en federe variant er også lækker)
  • ½ agurk
  • 2 fed hvidløg
  • 1 knsp salt
Riv agurken og pres væden fra. Jeg bruger bare hænderne, det syne jeg er det letteste. Hak hvidløget og bland agurk, hvidløg og yoghurt sammen. Smag til med salt.

3 kommentarer:

Janne B.T. sagde ...

Arh, det er bare super irriterende, når madlavningen ikke lige går som forventet!

Anonym sagde ...

øøøv med en ret der ikke virker..

Danser I Regnen sagde ...

Hej Janne og Mona, ja det er meget frustrerende. Specielt, når jeg nu var overbevist om at det ville smage super godt :)
OVervejer at opgive tun og smide de to steaks jeg har tilbage i fryseren ud :S

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...